Page 15 - Informe econòmic 2020
P. 15

Requadre 1.1
                  LA RESPOSTA DE LA UNIÓ EUROPEA A LA CRISI ECONÒMICA DE LA COVID-19


                 Les mesures adoptades per les institucions europees   diners s’utilitzen per combatre les conseqüències de
                 per lluitar contra els efectes de la pandèmia es poden   la crisi sanitària.
                 agrupar en tres blocs: les del Banc Central Europeu,
                 les de l’Eurogrup i les de la Comissió Europea.  Per la seva banda, el Consell Europeu va aprovar el
                                                               21 de juliol de 2020 el fons europeu de recuperació
                 El Banc Central Europeu va acordar el 18 de març   (Next Generation EU) dotat amb 750.000 M€ per
                 comprar  fins  a  750.000  milions  d’euros  (M€)  de   al període 2021-2026, el paquet de fons europeus
                 deute  públic  dels  països  membres  per  frenar  les   més  gran  de  la  història  europea,  que  té  l’objectiu
                 pujades  de  les  primes  de  risc  dels  països  més   d’impulsar la sostenibilitat mediambiental, promoure
                 vulnerables.  El  4  de  juny,  davant  l’allargament  de   la transformació digital i mitigar l’impacte econòmic
                 la  crisi,  el  BCE  va  ampliar  aquesta  quantitat  en   i social de la pandèmia. El més important d’aquest
                 600.000  M€  i  el  10  de  desembre  de  2020,  en   paquet és el Mecanisme de Recuperació i Resiliència,
                 500.000 M€ més, de manera que l’import total va   amb  un  pressupost  de  672.500  M€.  De  l’import
                 ser d’1,85 bilions d’euros. Aquesta acció del BCE ha   total,  312.500  M€  seran  transferències  a  fons
                 garantit  l’estabilitat  financera  a  Europa  i  ha  evitat   perdut i 360.000 M€ seran préstecs. Per primera
                 que augmentessin les primes de risc dels països amb   vegada,  el  finançament  provindrà  de  l’emissió  de
                 nivells de deute més elevats.                 bons  europeus.  A  més,  a  partir  de  l’1  de  gener
                                                               de  2021  s’introdueix  com  a  font  de  finançament
                 En segon lloc, l’Eurogrup va aprovar el 9 d’abril de   del  pressupost  comunitari  un  nou  impost  d’àmbit
                 2020 un paquet de liquiditat amb tres potes: 1) el   europeu  sobre  els  residus  d’envasos  de  plàstic  no
                 fons de garanties del Banc Europeu d’Inversions (BEI)   reciclats,  i  la  Comissió  estudia  tres  noves  fonts   13
                 per finançar les pimes; 2) el fons SURE per ajudar els   d’ingressos,  que  són:  un  mecanisme  d’ajust  en
                 països a lluitar contra l’atur, i 3) la línia de crèdit del   frontera sobre les emissions de carboni, un impost
                 Mecanisme  Europeu  d’Estabilitat  (MEDE,  fons  de   digital i un règim de comerç de drets d’emissió de
                 rescat de l’euro), que elimina la condicionalitat si els   la UE.





                       La política monetària es torna         va reduir de l’1,5-1,75% del gener fins al 0,0-
                expansiva a tots els països per lluitar       0,25% del març. I ho va fer el Banc d’Anglaterra,
                   contra els efectes de la pandèmia.         que  també  tenia  marge  per  reduir  els  tipus
                                                              d’interès. En canvi, el BCE i el Banc del Japó



               TIPUS D’INTERÈS OFICIALS ALS ESTATS UNITS I LA ZONA EURO - En %
                                                                                                            Gràfic  1.4 L’entorn exterior de l’economia andorrana  |  I.  L’economia internacional


















                                                  Estats Units  Zona euro
               Font: Reserva Federal i BCE.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20